Saturday, March 21, 2015

# 9 Bulan # - 18SX Kaedah Merancang Kehamilan





Amboih.
Kemahennnnnn u olls.
anak kedua?
bila?



ramai yang selalu duk sakat aku.
uwais dah besar da,win. dah boleh dah bagi adik.
haih. senang nya cakap.



Aku ni, kalau ikutkan hati, nak aje beranak sekali ramai-ramai.
memang lah time jaga tu sakit sikit.
tapi pastu dah besar, senang.
Da boleh da aku gi shopping sendiri.
 agagagaga



sebabkan aku czer, doktor pun suggest 2 tahun baru pregnant lagi sekali.
maka aku pun akur.
luka dalam kot. perut yang berapa lapis tu dibelah. ko tak tau apa jadik kat dalam.
mak seram nokssss
next year baru aku plan nak pregnant lagi.
nak ikutkan mak aku suruh 3 tahun.
tapi i dah tua.
bukan remaja lagi.
*please blame uncle d. dia yang lambat masuk meminang. ekekeke*




lepas habis pantang, doktor, nurse asik laaaaa tanya, "awak merancang kehamilan dengan apa, ya?"
siyes aku rasa nak letupkan diri sendiri je.
kenapa lah ada soalan cenggitu dalam dunia ni.
aku ni tau malu tau.
ko nampak je aku ni macam tak tau malu.
tapi. yes. i is pemalu *krik krik krik*




terus terang cakap, aku seram tengok kaedah-kaedah yang dicadangkan oleh pakar-pakar kesihatan ni.
aku ni penakut wokehhhhh



1) Pil perancang

- jangan harap aku makan pil-pil ni. hari-hari nak kena telan. memang tak lah. lagipun, aku tengok, kebanyakan mereka yang aku kenal, macam kena fibroid sebab makan pil ni. Talut tak pasal2 dapat penyakit lain lak kang. Doktor memang cakap takde pape. Tapi aku memang takkan ambik pil.



sumber : google



2) Injection 3 bulan sekali

nama dia kalau tak silap depo provera. ada kesan sampingan. saaaaakit kepala. lain kesan, letih la, murung la, susah nak tidur lah, jerawat naik, gemuk....
tapi kalau kau menyusukan bayi, takde problem la dengan susu ko. untuk aku?
maaaaalaaasssssss.... malas nak gi cucuk. cukup lah cucuk aku time pregnant. agagagagagagagaga




3) iud/implan

implan : tanam kat lengan. masa aku duduk kat hospital sebulan time pregnant kan uwais, ada satu akak tu. kak ros kalo tak silap. dia pakai ni. doktor tu boleh lupa mana dia tanam kat lengan kawan tu. dah dua kali operate semata-mata nak keluarkan implan *ngeriiiiiii*
iud : masukkan kat rahim. ni sape yang berani, try le buat. aku memang takkkkkk....ekekekeke




4) kondom

Ni memang tak pernah try lagi. Rasa nya takkan try kot.agagagagagagga
 bila sebut kondom ni.teringat time aku kat hospital seremban.aku kan kena tahan wad sebulan.  masa tu ada satu kawan ni baru pas czer, ank kedua, air ketuban  kurang.
"Weh. Doktor potong luka yang lama ke?"
"A'ah win. Tempat lama. Doktor cakap, tempat potong dulu da baik. Yang first dengan yang second ni kan beza 4 taon. Skang ni aku tak tau la nak merancang pakai apa pulak."
"?????"
"Sebelum ni kitorang pakai kondom. Bukannya best pun. haram tak ghase"
"??????????????"
Yang bertanda soal tu aku lettew. Tu maknanya tak terkata pape. ekekekekekekekeke





Sebabkan semua kaedah cam seram. Maka baiklah guna kaedah semulajadi.
Selamattttttttt....ke????
insha allah selamat.
kena bekerjasama dengan gigih.
Ekekeke




Al kisahnya.baru-baru ni terlewat lah "kawan baik" datang.
Terus stress takut terpregnant.
Bukan menolak rezeki tapi sebab pikir uwais yang baru 10 bulan, tengah lasak,dan aku tak rasa luka czer da baik. Sebab ada masa-masa masih terasa ngilu. Huhuhuhu




Bila citer dengan kawan2,sorang tu suggest install period tracker.
Owhhhh....rupanya ada menatang gini.nampak sangat mak ni  tak up to date noks. Kahkahkah.
Terus mintak kawan installkan.
Balik. Bagitau laki.
Pasni ada time. I kata on, on.
Kalo tak on, offffffff.....
Ekekekekeke
















No comments:

Post a Comment

nak komen? silalah. terima kasih daun keladi, senang-senang komen lagi:)